Aktuálně
Platy českých učitelů zůstávají velmi nízké
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>Učitelské platy v dlouhodobějším horizontu spoluurčují kvalitu učitelů a školního vzdělávání. Relativní úroveň učitelských platů v poměru k platům v alternativních profesích v dané zemi totiž ovlivňuje i to, z jakých řad se rekrutují mladí zájemci o učitelskou profesi, kdo z nich se učitelem skutečně stane a zda ti nejlepší v této profesi dlouhodobě setrvají.
Relativní platy českých učitelů však v tomto ohledu dlouhodobě patří k nejnižším v rámci více než třiceti nejvyspělejších zemí světa (OECD).
Tato studie ukazuje, že navyšování učitelských platů i v roce 2015 stěží drželo krok s růstem platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejného a soukromého sektoru. Nepříznivá relativní platová situace českých učitelů se tak za posledních deset let v podstatě nezměnila.
Vládou plánované navýšení učitelských platů od září 2016 bude s ohledem na pokračující dynamický růst mezd v národním hospodářství také spíše jen udržováním nepříznivého stavu. Věrohodný společensko-politický příslib dlouhodobě výrazného růstu učitelských platů, který by zvýšil zájem o profesi učitele, však stále chybí.
Celou studii si můžete zdarma stáhnout zde
Platy českých učitelů zůstávají velmi nízké
Autoři: Daniel Münich a Vladimír Smolka
Září 2016
Komentář Daniela Münicha k problémům českého školství v rubrice Názory Hospodářských novin ze dne 30.8.2016 si můžete přečíst zde