Münich Daniel

Sociálně-emoční schopnosti českých žáků

25. 6. 2025 Nový policy brief upozorňuje na zásadní, ale hodně opomíjený fenomén vzdělanosti a vzdělávání, kterým jsou sociálně-emočními schopnosti mladých. Na rozdíl od často diskutovaných funkčních gramotností, jako je matematická, čtenářská, přírodovědná či digitální, jde o schopnosti, jako jsou trpělivost a vytrvalost, zvídavost, cílevědomost, ovládání emocí, odolnost vůči stresu, schopnost spolupráce, asertivita a altruismus. A podle zjištění nové studie čeští žáci v těchto schopnostech podle posledního mezinárodního šetření PISA, zřejmě prvním tohoto druhu, nedopadli vůbec dobře. Co stojí za nízkou úrovní sociálně-emočních schopností českých patnáctiletých a jaké to může mít důsledky pro úspěch v jejich dalším studiu a v budoucím životě?

Platy učitelů v roce 2024 a výhled: na horské dráze

16.6.2025Nová studie "Platy učitelů v roce 2024 a výhled: na horské dráze" detailně mapuje vývoj a strukturu platů českých učitelů a výdaje na ně.

Nezaměstnanost je nízká, dlouhodobá ale roste

13. 5. 2025  Blesková analýza vývoje registrované nezaměstnanosti k 30. dubnu 2025 na základě dat MPSV.

Vysokoškolské vzdělávání očima OECD

Vysokoškolské vzdělávání v Česku marně čeká na modernizaci – systém je podfinancovaný, chybí funkční nástroje finanční podpory studentům, efektivnější rozdělování veřejné podpory. Ne náhodou Česko v rámci zemí OECD výrazně zaostává v podílu vysokoškolsky vzdělaných mladých. V novém díle IDEA Talks tato témata nad poslední zprávou OECD rozebírá ekonom Daniel Münich spolu s novinářem Davidem Klimešem.

Částečné úvazky: v Česku vzácné zboží

 Nová a zcela unikátní studie jako první v České republice detailně zkoumá fenomén českých částečných úvazků ve velkém evropském srovnání. Studie přináší zcela nová zjištění týkající se částečných úvazků. Jaké jsou důvody jejich nízkého využívání v Česku? Které skupiny obyvatel je využívají? A jaké kroky by mohly pomoci jejich širšímu uplatnění?

IDEA Zpravodaj