Dušek Libor

Přísnější tresty za vraždy? Vyhodnocení dopadů legislativního návrhu

Libor Dušek, Jan Vávra

Studie 5 | Březen 2017

Studie prezentuje dopady poslaneckého návrhu na zvýšení trestních sazeb za závažné zločiny na počty vězňů. Navrhované zvýšení trestních sazeb se týká úmyslné vraždy a trestů vůči mladistvým za nejzávažnější zločiny.

Studie, Abstrakt

Zdanění vysokopříjmových osob v České republice: IDEA pro reformu

Libor Dušek, Jiří Šatava

Studie 14 | Prosinec 2015

Studie přináší nové podrobné informace o rozdělení příjmů a zdanění vysokopříjmových osob v Česku, odvozuje optimální daňové sazby uvalené na nejvyšší příjmy a přináší konkrétní návrh systémových změn.

Studie, Abstrakt

Hrozí opět přeplnění věznic? Predikce počtu vězňů v České republice

Libor Dušek

Studie 13 | Prosinec 2015

Studie prezentuje projekce budoucího vývoje počtu vězňů na základě nově vyvinutého simulačního modelu. Poukazuje též na hlavní trendy v trestní politice a kvantifikuje jejich dopady na růst počtů vězňů.

Studie, Abstrakt

Zdanění vysokých příjmů: reforma za reformou

Libor Dušek, Jiří Šatava

Studie 9 | Prosinec 2013

V této studii odhadujeme dopady reforem daňového systému v letech 2015 a 2016 na vysokopříjmové poplatníky pomocí nově vyvinutého daňového modelu TAXBEN, který simuluje současný daňový a sociální systém v Česku.

StudieAbstrakt

Kdo a kolik odvádí do společné kasy? Zdanění příjmů ze zaměstnání a podnikání v českém systému

Libor Dušek, Klára Kalíšková, Daniel Münich

Studie 8 | Říjen 2013

Tato studie identifikuje výrazné rozdíly ve zdanění zaměstnanců a podnikatelů. Vychází z výsledků nově vyvinutého daňového modelu TAXBEN, který simuluje současný daňový a sociální systém v ČR.

Studie

Podkladové studie: JednotlivciDomácnosti

Co by od roku 2015 přinesla již schválená reforma

Libor Dušek, Klára Kalíšková, Daniel Münich

Studie 7 | Říjen 2013

Tato studie poskytuje první a unikátní vyhodnocení dopadů reformy přímých daní, tedy daně z příjmů fyzických osob a pojistných odvodů, která byla Parlamentem schválena již v roce 2011 a bez intervence nové vlády a sněmovny po předčasných volbách automaticky vstoupí v účinnost od 1. ledna 2015.

StudieAbstrakt, Podkladové studie

Kde hledat příčiny přeplněných věznic

Libor Dušek

Krátká studie 4 | Srpen 2012

Za posledních deset let v Česku vzrostl počet vězňů odpykávajících si trest ve věznicích z cca 13 000 na 20 500. Studie kvantifikuje, jakou měrou se různé faktory podílely na tomto nárůstu.

Krátká studie, Abstrakt

Očekávané dopady změn sazeb DPH na rozpočty krajů

Libor Dušek, Petr Janský

Studie pro potřeby Ekonomické rady Asociace krajů ČR | Duben 2012

V této studii odhadujeme dopady zvažovaných změn DPH na příjmy a náklady vybraného kraje (Zlínského), a též na příjmy z DPH na národní úrovni. Dle výsledků vzrostou náklady Zlínského kraje v důsledku reformy 15-21% o 19 až 33 milionů korun v závislosti na zvolené metodice.

Studie, Abstrakt

Poplatky penzijních fondů: Komentář

Libor Dušek, Ondřej Schneider

Krátká studie 4 | Květen 2011

V politické debatě o penzijní reformě se konečně otevřelo téma, ve kterém jde jednoznačně o bohatství budoucích důchodců a nikoli jen o přerozdělování: poplatky penzijních fondů. Bylo načase – administrativní náklady fondů mají potenciálně výrazný vliv na výši penzí, kterou lidé budou z naspořených peněz pobírat.

Krátká studie

Jak by sjednocení DPH na 17.5% dopadlo na domácnosti a veřejné rozpočty

Libor Dušek, Petr Janský

Krátká studie 3 | Březen 2011

V této studii prezentujeme odhady dopadů současného vládního plánu na sjednocení sazeb DPH na 17.5%. Posuzujeme, jak rozdílně dopadnou daňové změny na různé typy domácností. Odhady dopadů na veřejné rozpočty zohledňují i povinné valorizace důchodů a promítnutí změn DPH do cen zboží a služeb, které nakupuje veřejný sektor.

Studie

Přehled hlavních dopadů daňových změn na domácnosti a veřejné rozpočty

Libor Dušek, Petr Janský

Krátká studie 2 | Březen 2011

V této krátké studii stručně prezentujeme hlavní výsledky studie IDEA Jak by daňové změny dopadly na domácnosti a veřejné rozpočty. Studie odhaduje očekávané dopady vládního návrhu daňových reforem a původního návrhu NERV.

Studie

Jak by daňové změny dopadly na domácnosti a veřejné rozpočty

Libor Dušek, Petr Janský

Studie 1 | Únor 2011

Studie přináší kvantitativní vyhodnocení návrhů daňových změn, a to jak pro vládní návrh, tak pro alternativy reforem. Současný vládní návrh reforem počítá se sjednocením sazeb daně z přidané hodnoty (DPH) na 20% a se snížením sociálního pojištění placeného zaměstnavatelem o 1.8 procentního bodu.

Studie, Abstrakt

Dopady sjednocení sazeb DPH na 20% na životní úroveň domácností

Libor Dušek, Petr Janský

Krátká studie 1 | Únor 2011

Tato předběžná analýza ukazuje, jak vzrostou životní náklady různým typům domácností v důsledku zvýšení DPH na 20% s přihlédnutím ke specifikům koaličního návrhu důchodové reformy, tj. včetně ponechání několika typů potravin v 10% sazbě DPH.

Krátká studie, Abstrakt

Odhad dopadů navrhovaných změn DPH na životní náklady domácností

Libor Dušek, Petr Janský

Předběžná analýza | Prosinec 2010

Tato předběžná analýza ukazuje, jak vzrostou ţivotní náklady různým typům domácností v důsledku navrhovaných úprav sazeb DPH. V posledních měsících bylo předloženo několik návrhů daňové reformy spočívající ve sblížení sazeb DPH a případném snížení sociálního pojistného.

Studie

Jak na státní rozpočet: Ekonomický přístup

Libor Dušek, Vilém Semerák, Jan Švejnar

Krátká studie 1 | Září 2010

V letošním roce dosáhne deficit veřejných rozpočtů 5,7% HDP a dluh 38,4% HDP. Dominantní roli v celkovém deficitu i v nárůstu dluhu hraje deficit státního rozpočtu. Boj s deficitem je jednou z hlavních priorit nové vlády. Tato studie se věnuje tomu, jak dosáhnout snížení deficitu efektivně a udržitelně a co by vláda měla v rozpočtové oblasti prosazovat.

Studie

Jak inteligentně reformovat veřejné finance

Libor Dušek, Vilém Semerák, Jan Švejnar

Studie 1 | Květen 2010

České veřejné finance potřebují reformu. Pokud se nepodaří snížit chronické deficity, stoupne vládní dluh nezměněným tempem bude stoupat dál. Proto se reforma nesmí omezit na jednorázová zvýšení některých daní či náhodné škrty ve výdajích, ale je třeba systematicky reformovat systém veřejných financí tak, aby dlouhodobě negeneroval další deficity.

Studie, Abstrakt

IDEA Zpravodaj