Témata
Autoři
- Bajgar Matěj
- Baránek Bruno
- Bartoš Vojtěch
- Bartušek, Daniel
- Bičáková Alena
- Boháček Radim
- Bouchal, Petr
- Bryndová Lucie
- Doleželová Pavla
- Dušek Libor
- Federičová Miroslava
- Geys Benny
- Grossmann Jakub
- Hanousek Jan
- Hrendash Taras
- Jann Ole
- Janský Petr
- Jurajda Štěpán
- Kalíšková Klára
- Kolář Daniel
- Korbel Václav
- Kořínek Otakar
- Kozubek Stanislav
- Krajčová Jana
- Macháček Vít
- Münich Daniel
- Ostrý Michal
- Palguta Ján
- Pertold Filip
- Pertold-Gebicka Barbara
- Protivínský Tomáš
- Pytliková Mariola
- Šatava Jiří
- Ščasný Milan
- Schneider Ondřej
- Semerák Vilém
- Sidorkin Oleg
- Škoda Samuel
- Šlegerová Lenka
- Smolka Vladimír
- Šoltés Michal
- Srholec Martin
- Švejnar Jan
- Titl Vítězslav
- Zapletalová Lucie
- Zvěřinová Iva
Korbel Václav
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
29. 6. 2023 Nová studie „Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti" monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021. Jsou platy vedoucích pracovníků dostatečně motivující, aby zajistily dostatek zájemců a kvalitní vedení škol?
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
Václav Korbel, Daniel Münich, Vladimír Smolka
Červen 2023
Tato studie monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021.
Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí
Václav Korbel
Únor 2023
Tato studie shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí.
Pandemie a návratnost investic do vzdělávání dětí
16. 2. 2023 Nová studie "Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí" shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí. Změnila se očekávání rodičů a jak moc se podle nich vyplatí do vzdělávání investovat?
Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání
Václav Korbel
Studie 5 | 2022
Jedním ze dvou hlavních cílů národní Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ je proměna obsahu a způsobu výuky. Výsledky této studie naznačují, že vyučovací metody mohou ovlivňovat vzdělávací dráhy žáků.
Studie | Abstrakt | Záznam webináře | Grafika
Publikační výkonnost vědců podpořených granty GA ČR
26. 10. 2021 Přinášíme videozáznam semináře s představením nové publikace
Práce z domova: možnost, nebo nutnost?
Jakub Grossmann, Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 3 | 2021
Studie mapuje rozsah využívání práce z domova v ČR během koronavirového roku 2020 napříč sociodemografickými skupinami. Ukazuje, jak s přechodem na práci z domova souvisí charakteristiky pracujících, jako jsou vzdělání, odvětví, pohlaví, péče o menší dítě v domácnosti. Analýza také odhaluje vnímané překážky a výhody práce z domova.
Práce z domova: možnost, nebo nutnost?
1. 3. 2021 Autoři: Jakub Grossmann, Václav Korbel, Daniel Münich
Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím
Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 1 | 2021
Česká republika má historicky silnou větev učňovského vzdělávání, do které každý rok vstupuje okolo 30 % žáků prvního ročníku středního vzdělávání. Často se debatuje, jak velký podíl žáků má studovat v učňovském vzdělávání, ale méně se zkoumá, jací žáci o něj mají zájem a jak se jejich složení mění v čase. Tato studie mapuje tyto fenomény.
Studie | Abstrakt
Grantová podpora a doktorské studium: analýza dat Grantové agentury Univerzity Karlovy
Václav Korbel
Studie 7 | 2020
Tato studie jako první v České republice zkoumá vztah mezi grantovou podporou doktorandů a dalším studiem. Konkrétně, mírou dokončení a délkou studia na Univerzitě Karlově. Efekty zkoumáme za celou univerzitu a za sekce, což je hlavní dělení v rámci grantové agentury podle oblasti výzkumu (společenské, přírodní a lékařské vědy).
Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
Miroslava Federičová, Václav Korbel
IDEA anti COVID-19 # 18
Školy byly kvůli pandemii covid-19 uzavřeny 11. března 2020 a od té doby byly nuceny přejít na výuku na dálku. Tyto nové okolnosti mohou, kromě jiného, ještě více prohloubit již tak značné nerovnosti ve vzdělávání, které v Česku patří k nejvyšším v Evropě. Ve studii se proto zaměřujeme na různé faktory, které by mohly ovlivnit průběh aktuální výuky na dálku a dopady na sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání v Česku.
Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
7. 5. 2020 IDEA anti COVID-19 # 18 | Autoři: Miroslava Federičová, Václav Korbel
Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat
1. 4. 2020 IDEA anti COVID # 10 | Autoři: Václav Korbel, Vladimír Novák, Michal Šoltés, Lukáš Tóth
Přístup domácností k nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu
25. 3. 2020 IDEA anti COVID-19 # 7 | Autoři: Václav Korbel, Vladimír Novák, Michal Šoltés, Lukáš Tóth
Zatížení školními domácími úkoly v České republice a srovnání se světem
Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 3 | Duben 2019
Empirická studie ukazuje, že zatížení českých žáků domácími úkoly je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Výzkum byl založen na datech z mezinárodních šetření TIMSS mezi žáky 4. a 8. tříd v přírodovědných předmětech a matematice. Ve 4. třídách stráví čeští žáci nad DÚ v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, což je pod průměrem zúčastněných zemí.
Dopady vzdělávacích metod na výsledky a sociálně-emoční schopnosti žáků: klasika vs. moderna
Václav Korbel, Michal Paulus
Studie 16 | Listopad 2017
Studie na datech z 8. tříd v ČR ukazuje, že moderní výukové metody přispívajú k rozvoji sociálně-emočních schopností a zároveň nemají negativní vliv na výsledky žáků v testovaných předmetech. Klasické vzdělávací přístupy sociálně-emoční schopnosti nerozvíjí.