Témata
Autoři
- Bajgar Matěj
- Baránek Bruno
- Bartoš Vojtěch
- Bartušek, Daniel
- Bičáková Alena
- Boháček Radim
- Bouchal, Petr
- Bryndová Lucie
- Doleželová Pavla
- Dušek Libor
- Federičová Miroslava
- Geys Benny
- Grossmann Jakub
- Hanousek Jan
- Hrendash Taras
- Jann Ole
- Janský Petr
- Jurajda Štěpán
- Kalíšková Klára
- Kolář Daniel
- Korbel Václav
- Kořínek Otakar
- Kozubek Stanislav
- Krajčová Jana
- Macháček Vít
- Münich Daniel
- Ostrý Michal
- Palguta Ján
- Pertold Filip
- Pertold-Gebicka Barbara
- Protivínský Tomáš
- Pytliková Mariola
- Šatava Jiří
- Ščasný Milan
- Schneider Ondřej
- Semerák Vilém
- Sidorkin Oleg
- Škoda Samuel
- Slabý Jiří
- Šlegerová Lenka
- Smolka Vladimír
- Šoltés Michal
- Srholec Martin
- Švejnar Jan
- Titl Vítězslav
- Zapletalová Lucie
- Zvěřinová Iva
Protivínský Tomáš
TALENT: přehled odborné literatury na téma nadání
Nová studie "TALENT: kritický přehled odborné literatury na téma nadání" představuje přehled významných světových empirických výzkumů především z oblasti ekonomie vzdělávání, které zkoumají fenomény související s lidským talentem. Studie nabízí z ekonomické perspektivy odpovědi například na otázky, jaká je role talentu v moderním světě, jakým bariérám čelí nadaní jedinci a jaké jsou doporučené vzdělávací strategie nadaných. Studie mimo jiné usiluje zvýšit dosud poměrně nízkou míru pozornosti, která je tomuto tématu věnována v České republice, mezi školskou a výzkumnou komunitou, mezi tvůrci veřejných politik i širší veřejností.
TALENT: Critical Literature Review

Miroslava Federičová, Tomáš Protivínský, Eva Peňázová
The study provides an overview of scientific literature that deals with the education of gifted students, their specificities, and the challenges they may face in developing their talents. It focuses on the findings of literature from an economic perspective.
Zkrácená česká verze studie je dostupná ZDE
Přijímačky na střední školy: alternativní algoritmy
20. 10. 2023 Nová studie „Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?“ analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Studie prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky. Které algoritmy jsou efektivní, respektují preference žáků a zvyšují spravedlnost přijímacího řízení?
Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?

Tomáš Protivínský
Studie analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky.
Říjen 2023
Studie | Abstract CZ/EN | Grafika | IDEA Talks | Autorský analytický doplněk
Vývoj postojů české veřejnosti k uprchlíkům z Ukrajiny
14. 3. 2023 Jak se měnil přístup české společnosti k ukrajinským uprchlíkům s prodlužujícím se trváním válečného konfliktu? Na tuto otázku odpovídá Tomáš Protivínský v IDEA Talks s Davidem Klimešem.
Vývoj postojů české veřejnosti k ukrajinským uprchlíkům
24. 2. 2023 Nová studie „Vývoj postojů české veřejnosti k válečným uprchlíkům z Ukrajiny“ sleduje změny v přístupu k ukrajinským imigrantům v rámci české společnosti. Jsou Češi ve svém názoru na uprchlíky jednotní? A jak moc se jejich postoj změnil s prodlužujícím se trváním válečného konfliktu?
Vývoj postojů české veřejnosti k válečným uprchlíkům z Ukrajiny

Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Únor 2023
Tato studie sleduje změny v přístupu k ukrajinským imigrantům v rámci české společnosti.
Rozdíly v přísnosti známkování žáků a dopady na vzdělanostní aspirace

Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 9 | 2022
Tato analýza odhaluje odlišnosti českých základních škol v přísnosti klasifikace žáků a ukazuje, že známky mají nezanedbatelný vliv na vzdělanostní aspirace žáků.
Studie | Abstrakt | Infografika | IDEA Talks
Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky
Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 5 | Květen 2019
5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.
Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012
Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 10 | Prosinec 2013
Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003. V této studii kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu České republiky v horizontu příštích 80 let.