Protivínský Tomáš

TALENT: přehled odborné literatury na téma nadání

Nová studie "TALENT: kritický přehled odborné literatury na téma nadání" představuje přehled významných světových empirických výzkumů především z oblasti ekonomie vzdělávání, které zkoumají fenomény související s lidským talentem. Studie nabízí z ekonomické perspektivy odpovědi například na otázky, jaká je role talentu v moderním světě, jakým bariérám čelí nadaní jedinci a jaké jsou doporučené vzdělávací strategie nadaných. Studie mimo jiné usiluje zvýšit dosud poměrně nízkou míru pozornosti, která je tomuto tématu věnována v České republice, mezi školskou a výzkumnou komunitou, mezi tvůrci veřejných politik i širší veřejností. 

TALENT: Critical Literature Review

Miroslava Federičová, Tomáš Protivínský, Eva Peňázová

The study provides an overview of scientific literature that deals with the education of gifted students, their specificities, and the challenges they may face in developing their talents. It focuses on the findings of literature from an economic perspective.

Study

Zkrácená česká verze studie je dostupná ZDE

Přijímačky na střední školy: alternativní algoritmy

20. 10. 2023 Nová studie „Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?“ analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Studie prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky. Které algoritmy jsou efektivní, respektují preference žáků a zvyšují spravedlnost přijímacího řízení?  

Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?

Tomáš Protivínský

Studie analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky.

Říjen 2023

Studie | Abstract CZ/EN | Grafika | IDEA Talks | Autorský analytický doplněk

Vývoj postojů české veřejnosti k uprchlíkům z Ukrajiny

14. 3. 2023  Jak se měnil přístup české společnosti k ukrajinským uprchlíkům s prodlužujícím se trváním válečného konfliktu? Na tuto otázku odpovídá Tomáš Protivínský v IDEA Talks s Davidem Klimešem.

Vývoj postojů české veřejnosti k ukrajinským uprchlíkům

24. 2. 2023 Nová studie „Vývoj postojů české veřejnosti k válečným uprchlíkům z Ukrajiny“ sleduje změny v přístupu k ukrajinským imigrantům v rámci české společnosti. Jsou Češi ve svém názoru na uprchlíky jednotní? A jak moc se jejich postoj změnil s prodlužujícím se trváním válečného konfliktu?

Vývoj postojů české veřejnosti k válečným uprchlíkům z Ukrajiny

Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Únor 2023

Tato studie sleduje změny v přístupu k ukrajinským imigrantům v rámci české společnosti. 

Studie| Abstrakt CZ/EN | IDEA Talks

Rozdíly v přísnosti známkování žáků a dopady na vzdělanostní aspirace

Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 9 | 2022

Tato analýza odhaluje odlišnosti českých základních škol v přísnosti klasifikace žáků a ukazuje, že známky mají nezanedbatelný vliv na vzdělanostní aspirace žáků.

Studie | Abstrakt | Infografika | IDEA Talks

Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky

Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 5 | Květen 2019

5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.

Studie,Abstrakt

Co skrývají známky na vysvědčení?

Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 1 | Leden 2018

Dívky v 9. ročníku ZŠ dosahují lepších známek než chlapci. V anonymně vyhodnocených testech na přijímacích skouškách na střední školy však zaostávají za chlapci v matematice.

Studie, Abstrakt

Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012

Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 10 | Prosinec 2013

Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003. V této studii kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu České republiky v horizontu příštích 80 let.

StudieAbstrakt

IDEA Zpravodaj