Studie: 2021

Standardní granty GA ČR a publikační výkonnost vědců: Kontrafaktuální analýza projektů udělených v letech 2005-2014

Matěj Bajgar

Studie 9 | 2021

Studie jako první ekonometricky odhaduje dopad Standardních grantů GA ČR na publikační výkonnost podpořených výzkumníků. Porovnává členy řešitelských týmů těchto grantů (podpořená skupina) s výzkumníky, kteří se v daném období do těchto grantů nezapojili, ale jinak se podpořeným vědcům podobají (kontrolní skupina).

Studie | Abstrakt | Videozáznam semináře


Jaké změny v rodinné politice slibují volební programy politických stran?

Michal Ostrý, Filip Pertold

Předvolební studie IDEA

Sociální dávky pro rodiny s dětmi tvoří v ČR specificky dvě složky: rodičovský příspěvek, který je zaměřen na rodiny s dětmi do čtyř let, bez ohledu na výši příjmu rodiny a přídavek na dítě, který cílí na rodiny s nejnižšími příjmy. Podíl výdajů na tento typ dávek je však výrazně nižší.

Studie


Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: Rekonstrukce systému nutná

Daniel Münich, Otakar Kořínek

Studie 8 | 2021

Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.

Studie | Abstrakt | IDEA Talks | Senát 16.11.2021


Platy učitelů v roce 2020: Usne Česko na vavřínech?

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 7 | 2021

Úroveň učitelských platů spoluurčuje dlouhodobou atraktivitu učitelské profese. Ta ovlivňuje zájem o profesi v řadách současných i potenciálních učitelů, kteří se na profesi připravují nebo teprve připravovat budou.

Studie | Abstrakt

 


Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí

Alena Bičáková, Klára Kalíšková, Lucie Zapletalová

Studie 6 | 2021

Děti, které nastoupily po reformě rodičovského příspěvku z roku 1995 do mateřské školy až po čtvrtých narozeninách, byly ve studiu a v práci méně úspěšné než ty, které zůstaly ve výlučně domácí péči jen do tří let.

Studie | Abstrakt | Video AV ČR


Zásah nutný: dopady budoucího ekonomického vývoje a pandemických opatření na příjmy a výdaje systému veřejného zdravotního pojištění

Lucie Bryndová, Lenka Šlegerová

Studie 5 | 2021

Studie se zabývá dopadem epidemie covid-19 a s ní spojených restrikcí a podpůrných opatření na vývoj příjmů systému v.z.p. a jeho celkovou bilanci v příštích letech. Ukazuje se, že bez výrazného zásahu, posílení zdrojů financování nebo omezování výdajové strany, bude systém od roku 2021 směřovat k výrazným deficitům.

Studie | Abstrakt | Video


Kdo v 1. vlně pandemie zachránil své zaměstnance? Analýza čerpání podpory programu Antivirus B

Štěpán Jurajda, Pavla Doleželová, Lucie Zapletalová

Studie 4 | 2021

Studie srovnává strukturu využití programu Antivirus B českými firmami v druhé čtvrtině roku 2020, tedy v průběhu první „jarní vlny“ epidemie covid-19. Srovnání je provedeno se strukturou ekonomiky a strukturou poptávkových šoků aproximovaných poklesem odpracovaných hodin oproti druhému kvartálu roku 2019. Studie dává příklad, jak tento typ programů do budoucna průběžně monitorovat.

Studie | Abstrakt


Práce z domova: možnost, nebo nutnost?

Jakub Grossmann, Václav Korbel, Daniel Münich

Studie 3 | 2021

Studie mapuje rozsah využívání práce z domova v ČR během koronavirového roku 2020 napříč sociodemografickými skupinami. Ukazuje, jak s přechodem na práci z domova souvisí charakteristiky pracujících, jako jsou vzdělání, odvětví, pohlaví, péče o menší dítě v domácnosti. Analýza také odhaluje vnímané překážky a výhody práce z domova.

Studie


Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát

Ole Jann, Daniel Münich, Lucie Zapletalová

Studie 2 | 2021

Studie na základě kvantifikovaných odhadů dopadů na vzdělanost a předpokladů ohledně pravděpodobných hodnot klíčových parametrů vyčísluje dopad jednoho týdne absolutní výluky školní výuky. Studii doplňuje Kalkulačka odhadu finančních ztrát způsobených výlukou prezenční výuky.

Studie | Abstrakt


Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím

Václav Korbel, Daniel Münich

Studie 1 | 2021

Česká republika má historicky silnou větev učňovského vzdělávání, do které každý rok vstupuje okolo 30 % žáků prvního ročníku středního vzdělávání. Často se debatuje, jak velký podíl žáků má studovat v učňovském vzdělávání, ale méně se zkoumá, jací žáci o něj mají zájem a jak se jejich složení mění v čase. Tato studie mapuje tyto fenomény.

Studie | Abstrakt


Výsledky 1 - 10 z 10