Témata
Autoři
- Bajgar Matěj
- Baránek Bruno
- Bartoš Vojtěch
- Bartušek, Daniel
- Bičáková Alena
- Boháček Radim
- Bouchal, Petr
- Bryndová Lucie
- Doleželová Pavla
- Dušek Libor
- Federičová Miroslava
- Geys Benny
- Grossmann Jakub
- Hanousek Jan
- Hrendash Taras
- Jann Ole
- Janský Petr
- Jurajda Štěpán
- Kalíšková Klára
- Kolář Daniel
- Korbel Václav
- Kořínek Otakar
- Kozubek Stanislav
- Krajčová Jana
- Macháček Vít
- Münich Daniel
- Ostrý Michal
- Palguta Ján
- Pertold Filip
- Pertold-Gebicka Barbara
- Protivínský Tomáš
- Pytliková Mariola
- Šatava Jiří
- Ščasný Milan
- Schneider Ondřej
- Semerák Vilém
- Sidorkin Oleg
- Škoda Samuel
- Šlegerová Lenka
- Smolka Vladimír
- Šoltés Michal
- Srholec Martin
- Švejnar Jan
- Titl Vítězslav
- Zapletalová Lucie
- Zvěřinová Iva
Protivínský Tomáš
TALENT: přehled odborné literatury na téma nadání
Nová studie "TALENT: kritický přehled odborné literatury na téma nadání" představuje přehled významných světových empirických výzkumů především z oblasti ekonomie vzdělávání, které zkoumají fenomény související s lidským talentem. Studie nabízí z ekonomické perspektivy odpovědi například na otázky, jaká je role talentu v moderním světě, jakým bariérám čelí nadaní jedinci a jaké jsou doporučené vzdělávací strategie nadaných. Studie mimo jiné usiluje zvýšit dosud poměrně nízkou míru pozornosti, která je tomuto tématu věnována v České republice, mezi školskou a výzkumnou komunitou, mezi tvůrci veřejných politik i širší veřejností.
Přijímačky na střední školy: alternativní algoritmy
20. 10. 2023 Nová studie „Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?“ analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Studie prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky. Které algoritmy jsou efektivní, respektují preference žáků a zvyšují spravedlnost přijímacího řízení?
Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?
Tomáš Protivínský
Studie analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky.
Říjen 2023
Studie | Abstract CZ/EN | Grafika | IDEA Talks | Autorský analytický doplněk
Vývoj postojů české veřejnosti k uprchlíkům z Ukrajiny
14. 3. 2023 Jak se měnil přístup české společnosti k ukrajinským uprchlíkům s prodlužujícím se trváním válečného konfliktu? Na tuto otázku odpovídá Tomáš Protivínský v IDEA Talks s Davidem Klimešem.
Vývoj postojů české veřejnosti k ukrajinským uprchlíkům
24. 2. 2023 Nová studie „Vývoj postojů české veřejnosti k válečným uprchlíkům z Ukrajiny“ sleduje změny v přístupu k ukrajinským imigrantům v rámci české společnosti. Jsou Češi ve svém názoru na uprchlíky jednotní? A jak moc se jejich postoj změnil s prodlužujícím se trváním válečného konfliktu?
Vývoj postojů české veřejnosti k válečným uprchlíkům z Ukrajiny
Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Únor 2023
Tato studie sleduje změny v přístupu k ukrajinským imigrantům v rámci české společnosti.
Rozdíly v přísnosti známkování žáků a dopady na vzdělanostní aspirace
Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 9 | 2022
Tato analýza odhaluje odlišnosti českých základních škol v přísnosti klasifikace žáků a ukazuje, že známky mají nezanedbatelný vliv na vzdělanostní aspirace žáků.
Studie | Abstrakt | Infografika | IDEA Talks
Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky
Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 5 | Květen 2019
5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.
Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012
Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 10 | Prosinec 2013
Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003. V této studii kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu České republiky v horizontu příštích 80 let.