Studie

Emisní povolenky: návrh mechanismu bránícímu neúnosnému nárůstu cen

Tomáš Protivínský, Silvester van Koten

Studie k evropskému systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) – klíčovému nástroji, který zajišťuje, že za vypouštění skleníkových plynů se platí a že se vyplatí investovat do čistších technologií. Studie potvrzuje, že systém skutečně pomáhá snižovat emise a je nákladově efektivní, zároveň však upozorňuje, že současné mechanismy na stabilizaci cen povolenek nejsou dostatečné. Autoři proto navrhují zavést cenové pásmo, tedy minimální a maximální cenu povolenek, které by udrželo ceny v rozumných mezích a zajistilo, že systém zůstane dlouhodobě funkční a společensky přijatelný.

Září 2025

Studie | Abstract CZ/EN | Informační graf

 
 

Mezinárodní bibliometrické srovnání výzkumu Akademie věd České republiky

Taras Hrendaš, Štěpán Jurajda, Daniel Münich

Studie srovnává vědecké výsledky základního výzkumu Akademie věd České republiky (AV ČR) s obdobnými sítěmi neuniverzitních výzkumných organizací v Německu a Francii. Analýza srovnává vědní obory — jejich personální velikost, publikační výkon a publikační produktivitu ve špičkových vědeckých časopisech. Srovnání je založeno na doprovodné a veřejně dostupné interaktivní on-line aplikaci.

Září 2025

Studie | Abstract CZ/EN | On-line aplikace

 
 

Zaměstnanci státu a státní úředníci: kde pracují a za kolik?

Petr Bouchal, Taras Hrendaš, Daniel Münich

Každoročně aktualizovaná publikace a interaktivní aplikace think-tanku IDEA nabízí podrobné analytické vhledy do struktury a dlouhodobých trendů v počtech zaměstnanců státu, výše jejich průměrných platů a výdajů na ně za období 2003–2024.

Červenec 2025

Vstup do studie/aplikace Shrnutí | Abstract EN | Informační graf

 
 

Platy učitelů v roce 2024 a výhled: na horské dráze

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie detailně mapuje vývoj a strukturu platů českých učitelů a výdaje na ně. Popisuje, jak se vyvíjí relativní platy učitelů ve srovnání s politickými přísliby, jaký je jejich výhled, jak jsou vysoké v mezinárodním srovnání a jaká je jejich struktura s ohledem na věk a odměny.

Červen 2025

Studie | Abstract CZ/EN | Informační grafy | Rozhovor Daniela Münicha pro ČRo Plus

 
 

Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním? Česko v mezinárodním srovnání

Alena Bičáková, Miroslava Federičová

Studie přináší důležitá zjištění o tom, kolik dětí v Česku může mít kvantitativní nadání, tedy výjimečné schopnosti v oblasti matematického a logického myšlení. Výsledky naznačují, že podíl nadaných žáků může být výrazně vyšší, než uvádějí oficiální statistiky.

Květen 2025

Studie Abstract CZ/EN 

 
 

IDEA Zpravodaj