Studie

Ekonomický šok, jaký svět neviděl: ekonomiku musíme rychle zmrazit a pak ji znovu probudit

Filip Matějka

IDEA anti COVID-19 # 2

Ekonomiku budeme moci začít stimulovat k vyššímu výkonu až ve chvíli, kdy největší zdravotní rizika pominou. Nyní se musí stát soustředit jen na to, aby firmy i domácnosti kritické období přežily. Tato strategie je levnější, neboť pokud vazby zpřetrháme, bude trvat léta, než se obnoví, i kdyby zdravotní riziko trvalo jen měsíc.

Studie | Abstrakt

 

 
 

Ekonomie společenského odstupu pro každého: případ Covid 19

Kevin Bryan

IDEA anti COVID-19 # 1

Poznatky teorie her pomáhají odůvodnit, kdy jsou vládní omezení v případě pandemií žádoucí, jaká a kdy nikoliv. Vedle toho ekonomie srovnává náklady a výnosy, což by mělo být jedním z podkladů každého vládního omezení.

Studie | Abstrakt

 
 

Odkud se rekrutují výzkumníci na univerzitách?

Vít Macháček, Martin Srholec

Studie 01 | 2020

Studie analyzuje výzkumníky působící na 18 univerzitách, ve 14 zemích a v 11 oborech. Na českých univerzitách není výjimkou, aby více než polovina jejich současných výzkumníků měla vazbu na stejné pracoviště již na začátku své kariéry. Podobně jsou na tom i univerzity z dalších zemí Visegrádské čtyřky. Nejlepší světové školy se naopak snaží daleko více najímat výzkumníky odjinud.

Studie | Abstrakt | Interaktivní aplikace

 
 

Dichotomie spotřebních daní: zdroj veřejných rozpočtů a nástroj snižování újmy (diskusní studie)

Vladimír Novák, Michal Šoltés

Studie 13 | 2019

Daňové zvýhodnění určité formy spotřeby (např. v oblasti více ekologické dopravy,konzumace tabáku méně škodlivou formou atp.) je ve veřejném zájmu, pokud motivuje spotřebitele nahradit škodlivější formu spotřeby formou méně škodlivou. Dochází tak ke snížení újmy a zároveň neklesne úroveň spotřeby.

Studie, Abstrakt

 
 

Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno

Miroslava Federičová

Studie 12 | 2019

V této studii dokumentujeme, že v Česku se na úrovni vedení základních škol střetává několik extrémů: (i) školy mají velmi vysokou autonomii, (ii) administrativní zátěž ředitelů škol je velmi vysoká, (iii) noví ředitelé nejsou na novou profesi v průměru dostatečně připraveni, (iv) platové ohodnocení práce ředitele je nízké a nedostatečně atraktivní a (v) velmi vysoký počet malých škol vyžaduje vysoké počty ředitelů.

Studie, Abstrakt

 
 

IDEA Zpravodaj