Studie

Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním zkrácené pracovní doby

Nikolas Mittag, Filip Pertold

IDEA anti COVID-19 # 13

Podstatou kurzarbeit jsou dotace mzdových nákladů firem při současném snížení odpracovaných hodin (německy kurzarbeit), které zaměstnancům doplácí snížené mzdy. Zaměstnavatelé tak mohou zkrátit pracovní dobu, nepropouštět a udržet pracovní místa. To omezí propady firem do insolvence a udrží hodnotné zaměstnanecké vztahy během výrazného, ale dočasného poklesu poptávky v důsledku krize.

Studie

 
 

Dodržování zákazů v době koronaviru: vymáhání musí být cílené efektivně

Libor Dušek

IDEA anti COVID-19 # 12

Boj s šířením nákazy koronaviru bude úspěšný, jen pokud přijatá omezující opatření budou lidmi dodržována. Tato přehledová studie na základě poznatků dřívějších empirických výzkumů nabízí sedm doporučení, jak toho efektivně dosáhnout.

Studie

 

 
 

Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19: Jak lidi motivovat a neodradit

Ole Jann, odborný překlad Ludmila Matysková

IDEA anti COVID-19 # 11

Data sbíraná od obyvatel za účelem trasování šíření nákazy by měla být uchovávána odděleně od ostatních osobních údajů státu, mimo dosah donucovacích orgánů, daňových vyšetřovatelů, soudního systému a výzkumných pracovníků, kteří přímo nepracují na boji proti nákaze. Sběr a uchovávání dat by měl být jasně časově ohraničen.

Studie

 
 

Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat

Václav Korbel, Vladimír Novák, Michal Šoltés, Lukáš Tóth

IDEA anti COVID # 10

Jednoduché připomenutí vládních nařízení významně zvyšuje podíl lidí, kteří jsou ochotni vládní pokyny dodržet. A to platí i v případech, že lidé již informace z dřívějška mají.

Studie

 
 

Jak komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19

Vojtěch Bartoš

IDEA anti COVID # 9

Nejistota a nejasné či nedůvěryhodné informace zvyšují tlak na veřejnost. Další stres společnost zatěžuje. Pravidelné denní briefingy vlády a krizového štábu mohou být dobrým zdrojem informací a zároveň mohou korigovat očekávání ve společnosti. Informace je potřeba sdělovat jednoduchým jazykem. Lidé potřebují novým nařízením rychle porozumět. Na právní formulace nemají čas a mentální kapacitu.

Studie

 

 
 

IDEA Zpravodaj