Studie

Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno

Miroslava Federičová

Studie 12 | 2019

V této studii dokumentujeme, že v Česku se na úrovni vedení základních škol střetává několik extrémů: (i) školy mají velmi vysokou autonomii, (ii) administrativní zátěž ředitelů škol je velmi vysoká, (iii) noví ředitelé nejsou na novou profesi v průměru dostatečně připraveni, (iv) platové ohodnocení práce ředitele je nízké a nedostatečně atraktivní a (v) velmi vysoký počet malých škol vyžaduje vysoké počty ředitelů.

Studie, Abstrakt


Návratnost soukromých a veřejných výdajů na podnikatelský výzkum a vývoj v České republice

Petr Pleticha

Studie 11 | 2019

Studie přináší první hrubé odhady míry návratnosti výdajů na výzkum a vývoj (VaV) v podnikatelském sektoru v Česku. Jejím cílem je zhodnotit jak přímé dopady VaV v daném odvětví, tak nepřímé dopady VaV skrze tzv. efekt přelévání na zbytek ekonomiky.

Studie, Abstrakt


Dary politickým stranám a veřejné zakázky: evidence z let 2007-2014

Vítězslav Titl, Benny Geys

Studie 10 | 2019

Tato studie se zabývá otázkou, zda a jakým způsobem dary politickým stranám ovlivňují přidělování veřejných zakázek. Naše zjištění ukazují, že dochází k upřednostňování skupiny firem, tj. dárců politickým stranám, v přidělování veřejných zakázek.

Studie, Abstrakt

 


Platy českých učitelů: nová naděje

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 9 | 2019

Česko na své regionální školství vydává zhruba o třetinu menší podíl HDP, než je ve vyspělých zemích běžné. Současný růst platů učitelů jen stěží kopíruje růst platů v ekonomice. Pokud by měl být průměrný plat českých učitelů v poměru k platům vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v Česku v roce 2018 srovnatelný s průměrem zemí EU, musel by dosahovat úrovně zhruba 53 000 Kč, a nikoliv pouhých 36 000 Kč.

Studie, Abstrakt


Stigma jako sebenaplňující se proroctví? Experimentální výzkum z českých věznic

Lubomír Cingl, Václav Korbel

Studie 8 | Srpen 2019

Cílem výzkumu bylo zjistit, zda a jak moc lidé ve výkonu trestu očekávají stigmatizaci ze strany většinové společnosti. Druhým cílem bylo odhalit, zda krátká psychologická intervence usilující o zvýšení sebedůvěry vězňů může očekávání stigmatizace snížit.

Studie, Abstrakt


Jsou důchodci motivováni typem pracovní smlouvy k účasti na trhu práce?

Lenka Lakotová

Studie 7 | 2019

Tato studie analyzuje dopad novely zákona z roku 2008, která značně ulehčila souběh pobírání pobírání starobního důchodu a práce na smlouvu na dobu neurčitou. Předtím byl totiž souběh výdělečné činnosti a pobírání starobního důchodu možný pouze v případě smluv na dobu určitou do 1 roku.

Studie, Abstrakt


Globalization of science: Evidence from authors in academic journals by country of origin

Vít Macháček, Martin Srholec

Study 6 | May 2019

The interactive study compares globalization of science across countries, disciplines and time in an interactive way. To what extent are scientific outputs published in global as opposed to local journals? How does this differ across countries and disciplines? How much has this changed over the last decade?

Interactive study


Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky

Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 5 | Květen 2019

5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.

Studie, Abstrakt


Dopady zvyšování minimální mzdy v letech 2013-2017 na zaměstnanost a mzdy

Jakub Grossmann, Štěpán Jurajda, Vladimír Smolka

Studie 4 | Duben 2019

Tato studie zkoumá kauzální dopady nárůstů minimální mzdy v ČR v letech 2013–2017 na zaměstnanost nízko-výdělečných pracovníků podnikatelského sektoru. Studie ukazuje, že nárůsty minimální mzdy neměly výraznější negativní dopad na zaměstnanost. Zároveň však měly pozitivní efekt na růst mezd.

Studie, Abstrakt


Zatížení školními domácími úkoly v České republice a srovnání se světem

Václav Korbel, Daniel Münich

Studie 3 | Duben 2019

Empirická studie ukazuje, že zatížení českých žáků domácími úkoly je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Výzkum byl založen na datech z mezinárodních šetření TIMSS mezi žáky 4. a 8. tříd v přírodovědných předmětech a matematice. Ve 4. třídách stráví čeští žáci nad DÚ v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, což je pod průměrem zúčastněných zemí.

StudieAbstrakt


Výsledky 31 - 40 z 168