Témata
Autoři
- Bajgar Matěj
- Baránek Bruno
- Bartoš Vojtěch
- Bartušek, Daniel
- Bičáková Alena
- Boháček Radim
- Bouchal, Petr
- Bryndová Lucie
- Doleželová Pavla
- Dušek Libor
- Federičová Miroslava
- Geys Benny
- Grossmann Jakub
- Hanousek Jan
- Hrendash Taras
- Jann Ole
- Janský Petr
- Jurajda Štěpán
- Kalíšková Klára
- Kolář Daniel
- Korbel Václav
- Kořínek Otakar
- Kozubek Stanislav
- Krajčová Jana
- Macháček Vít
- Münich Daniel
- Ostrý Michal
- Palguta Ján
- Pertold Filip
- Pertold-Gebicka Barbara
- Protivínský Tomáš
- Pytliková Mariola
- Šatava Jiří
- Ščasný Milan
- Schneider Ondřej
- Semerák Vilém
- Sidorkin Oleg
- Škoda Samuel
- Šlegerová Lenka
- Smolka Vladimír
- Šoltés Michal
- Srholec Martin
- Švejnar Jan
- Titl Vítězslav
- Zapletalová Lucie
- Zvěřinová Iva
Vzdělávání a školství
Co (ne)čekat od letošních přijímaček?
1. 2. 2024 Jak nejlépe párovat žáky a školy v přijímacím řízení? Které algoritmy párování jsou efektivní, respektují preference žáků a zajišťují spravedlnost přijímaček? Podívejte se na nový díl IDEA Talks s Danielem Münichem.
Přijímačky na střední školy: alternativní algoritmy
20. 10. 2023 Nová studie „Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?“ analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Studie prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky. Které algoritmy jsou efektivní, respektují preference žáků a zvyšují spravedlnost přijímacího řízení?
Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět
![Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět](/images/studie/IDEA_Studie_12_2023_Platy_ucitelu_0901.png)
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Září 2023
Tato studie analyzuje vývoj úrovně a struktury platů českých učitelů.
Platy učitelů v roce 2022
4. 9. 2023 Nová studie „Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět“ analyzuje vývoj úrovně a struktury platů českých učitelů. Jaký je aktuální vývoj z pohledu dlouhodobé perspektivy a výhledy do budoucna?
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
29. 6. 2023 Nová studie „Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti" monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021. Jsou platy vedoucích pracovníků dostatečně motivující, aby zajistily dostatek zájemců a kvalitní vedení škol?
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
![Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti](/images/studie/2023/IDEA_Studie_09_2023_Platy_reditelu_0628_obalka.png)
Václav Korbel, Daniel Münich, Vladimír Smolka
Červen 2023
Tato studie monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021.
Rozdíly nákladnosti vysokoškolského výzkumu mezi vědními oblastmi: Jak moc se liší od „KENů“ ve výuce?
![Rozdíly nákladnosti vysokoškolského výzkumu mezi vědními oblastmi: Jak moc se liší od „KENů“ ve výuce?](/images/studie/2023/IDEA_Studie_08_2023_KENy_orig_obalka.png)
Martin Srholec
Červen 2023
Tato studie zkoumá, nakolik se tzv. koeficienty ekonomické náročnosti (KENy), podle kterých se rozdělují dotace na vysokoškolskou výuku, liší od nákladnosti vysokoškolského výzkumu.
Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí
![Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí](/images/studie/2023/IDEA_Studie_02_2023_Pandemie_a_ocekavani_0207_obalka.jpg)
Václav Korbel
Únor 2023
Tato studie shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí.
Pandemie a návratnost investic do vzdělávání dětí
16. 2. 2023 Nová studie "Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí" shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí. Změnila se očekávání rodičů a jak moc se podle nich vyplatí do vzdělávání investovat?
Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál
![Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál](/files/IDEA_Studie_12_2022_Platy_ucitelu/IDEA_Studie_12_2022_Platy_ucitelu_obalka.png)
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Srpen 2022
Tato studie nabízí podrobnou analýzu platových podmínek učitelů v České republice.
Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál?
31. 8. 2022 Nová studie nabízí podrobnou analýzu platových podmínek učitelů v České republice.
Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání
![Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání](/images/studie/2022/22-04-intenzita-pouzivani-vyucovacich-metod-uciteli.png)
Václav Korbel
Studie 5 | 2022
Jedním ze dvou hlavních cílů národní Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ je proměna obsahu a způsobu výuky. Výsledky této studie naznačují, že vyučovací metody mohou ovlivňovat vzdělávací dráhy žáků.
Studie | Abstrakt | Záznam webináře | Grafika
IDEA Talks - 1. díl s Danielem Münichem
9. 11. 2021 Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.
Publikační výkonnost vědců podpořených granty GA ČR
26. 10. 2021 Přinášíme videozáznam semináře s představením nové publikace
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19
22. 10. 2021 Připomínáme naši dubnovou studii, která počítala neviditelné ztráty způsobené školní výlukou
Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: Rekonstrukce systému nutná
![Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: Rekonstrukce systému nutná](/images/studie/2021/21-09-financni-podpora-vysokoskolskych-studentu-v-cr.png)
Daniel Münich, Otakar Kořínek
Studie 8 | 2021
Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.
Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí
![Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí](/images/studie/2021/21-08-maminka-nebo-skolka-dopady-prodlouzeni-cerpani-rodicovskeho-prispevku.png)
Alena Bičáková, Klára Kalíšková, Lucie Zapletalová
Studie 6 | 2021
Děti, které nastoupily po reformě rodičovského příspěvku z roku 1995 do mateřské školy až po čtvrtých narozeninách, byly ve studiu a v práci méně úspěšné než ty, které zůstaly ve výlučně domácí péči jen do tří let.
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát
![Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát](/images/studie/2021/21-04-vyluka-prezencni-vyuky-behem-covid-19.png)
Ole Jann, Daniel Münich, Lucie Zapletalová
Studie 2 | 2021
Studie na základě kvantifikovaných odhadů dopadů na vzdělanost a předpokladů ohledně pravděpodobných hodnot klíčových parametrů vyčísluje dopad jednoho týdne absolutní výluky školní výuky. Studii doplňuje Kalkulačka odhadu finančních ztrát způsobených výlukou prezenční výuky.
Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím
![Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím](/images/studie/2021/21-02-spolecensky-status-ucnovskeho-vzdelavani-cr.png)
Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 1 | 2021
Česká republika má historicky silnou větev učňovského vzdělávání, do které každý rok vstupuje okolo 30 % žáků prvního ročníku středního vzdělávání. Často se debatuje, jak velký podíl žáků má studovat v učňovském vzdělávání, ale méně se zkoumá, jací žáci o něj mají zájem a jak se jejich složení mění v čase. Tato studie mapuje tyto fenomény.
Studie | Abstrakt
Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice
![Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice](/images/studie/2020/20-12-vysoke-naklady-nizkeho-vzdelani-v-cr.png)
Jana Krajčová, Daniel Münich
Studie 8 | 2020
Ve studii formou projekcí kvantifikujeme hypotetické dopady scénářů kvalitnějšího vzdělání poskytnutého nedostatečně gramotným patnáctiletým žákům na dlouhodobý růst české ekonomiky v budoucích dekádách. Naše projekce nejsou predikcemi budoucího vývoje, ale hypotetickými trajektoriemi možného budoucího vývoje na základě současných vědeckých poznatků o kauzálních vztazích mezi úrovní vzdělanosti a ekonomickým růstem.
Platy učitelů v roce 2019: Blýská se na lepší časy?
![Platy učitelů v roce 2019: Blýská se na lepší časy?](/images/studie/2020/20-07-platy-ucitelu-v-roce-2019.png)
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Studie 3 | 2020
Relativní úroveň učitelských platů vůči ostatím vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům je v Česku dlouhodobě nízká. Ta ale určuje atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Tato studie je založena na národních údajích za rok 2019. Průměrný plat učitelů základních škol v roce 2019 dosáhl 123,5 % průměrného platu v ekonomice, oproti 114,3 % v roce 2018.
Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
![Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání](/images/COVID/20-05-covid19-18-pandemie-socialne-ekonomicke-nerovnosti-vzdelavani.png)
Miroslava Federičová, Václav Korbel
IDEA anti COVID-19 # 18
Školy byly kvůli pandemii covid-19 uzavřeny 11. března 2020 a od té doby byly nuceny přejít na výuku na dálku. Tyto nové okolnosti mohou, kromě jiného, ještě více prohloubit již tak značné nerovnosti ve vzdělávání, které v Česku patří k nejvyšším v Evropě. Ve studii se proto zaměřujeme na různé faktory, které by mohly ovlivnit průběh aktuální výuky na dálku a dopady na sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání v Česku.
Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno
Miroslava Federičová
Studie 12 | 2019
V této studii dokumentujeme, že v Česku se na úrovni vedení základních škol střetává několik extrémů: (i) školy mají velmi vysokou autonomii, (ii) administrativní zátěž ředitelů škol je velmi vysoká, (iii) noví ředitelé nejsou na novou profesi v průměru dostatečně připraveni, (iv) platové ohodnocení práce ředitele je nízké a nedostatečně atraktivní a (v) velmi vysoký počet malých škol vyžaduje vysoké počty ředitelů.
Platy českých učitelů: nová naděje
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Studie 9 | 2019
Česko na své regionální školství vydává zhruba o třetinu menší podíl HDP, než je ve vyspělých zemích běžné. Současný růst platů učitelů jen stěží kopíruje růst platů v ekonomice. Pokud by měl být průměrný plat českých učitelů v poměru k platům vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v Česku v roce 2018 srovnatelný s průměrem zemí EU, musel by dosahovat úrovně zhruba 53 000 Kč, a nikoliv pouhých 36 000 Kč.
Tisková konference o kvalitě práce učitelů
12. 6. 2019 Co Česku přinese investice do vyšší kvality práce učitelů? Na to odpověděla tisková konference IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR, Učitele naživo a Nadace České spořitelny.
Family Environment during Childhood and Educational Gender Gap
20. 5. 2019 | Videozáznam semináře s profesorkou Shelly Lundberg (University of California) o tom, jak rodinné prostředí ovlivňuje chování adolescentů a jejich vzdělávací výsledky
Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky
Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 5 | Květen 2019
5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.
Zatížení školními domácími úkoly v České republice a srovnání se světem
Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 3 | Duben 2019
Empirická studie ukazuje, že zatížení českých žáků domácími úkoly je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Výzkum byl založen na datech z mezinárodních šetření TIMSS mezi žáky 4. a 8. tříd v přírodovědných předmětech a matematice. Ve 4. třídách stráví čeští žáci nad DÚ v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, což je pod průměrem zúčastněných zemí.
Dopady známek na vysvědčení na životní rozhodnutí žáků
Miroslava Federičová
Studie 1 | Únor 2019
Každoročně se na osmiletá gymnázia hlásí zhruba 14 % žáků 5. ročníku základních škol. Mezi přihlášenými je 53 % dívek oproti chlapcům a stejný poměr je i přijat. Tyto rozdíly mezi chlapci a dívkami se v případě pozdějších přechodů na šestiletá a čtyřletá gymnázia dále zvyšují. Tato studie se ale zabývá pouze přechodem na gymnázia osmiletá.
Co s námi bude? Vzdělání budoucnosti
1. 2. 2019 | Videorozhovor pro Akademii věd České republiky s Danielem Münichem o tom, jak se mění a promění vzdělávací systém vzhledem k extrémní rychlosti vývoje technologií.
On the Mysteries of the Swiss Dual Vocational Education and Training: What the Czech Republic Can Learn
13. 12. 2018 | Videozáznam semináře a panelové diskuse IDEA pořádané ve spolupráci se Švýcarským velvyslanectvím v České republice o odborném vzdělávání ve Švýcarsku s profesorkou Ursulou Renold KOF Swiss Economic Institute
How do we raise the quality of school leadership?
11. 12. 2018 | Videozáznam semináře s profesorem Stevenem Rivkinem (University of Illinois at Chicago) o zvyšování kvality ředitelů škol
The Future of Automation and Its Implications for Educational System
12. 11. 2018 | Videozáznam semináře s profesorem Harry A. Patrinosem ze Světové banky o automatizaci a jejím vlivu na vzdělávací systémy
Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání
Jana Krajčová, Daniel Münich
Studie 10 | Září 2018
Tato studie mapuje úroveň a rozdíly v intelektuálních dovednostech národních populací a jejich učitelů. Nabízí tak detailní náhled na problematiku výběrovosti do učitelské profese, a to jak v mezinárodním, tak mezigeneračním srovnání.
O lidech se základním vzděláním a jak si vedou na českém trhu práce
22. 5. 2018 | Videozáznam konference a výstupy výzkumu IDEA, který se zabýval postavením lidí se základním vzděláním na českém trhu práce.
Dopady vzdělávacích metod na výsledky a sociálně-emoční schopnosti žáků: klasika vs. moderna
Václav Korbel, Michal Paulus
Studie 16 | Listopad 2017
Studie na datech z 8. tříd v ČR ukazuje, že moderní výukové metody přispívajú k rozvoji sociálně-emočních schopností a zároveň nemají negativní vliv na výsledky žáků v testovaných předmetech. Klasické vzdělávací přístupy sociálně-emoční schopnosti nerozvíjí.
Videospot IDEA PRO VOLBY 2017: Platy Učitelů
1. 9. 2017 IDEA připravila v rámci speciálního projektu IDEA PRO VOLBY 2017 několik krátkých videospotů na stěžejní témata. #PtejteSePolitiků
IDEA PRO VOLBY 2017. Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
Daniel Münich
Studie 10 | Červen 2017
Průměrné platy českých učitelů na základních školách jsou v relaci k průměrným platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců nejnižší ze všech zemí EU a OECD.
The New Economics of Higher Education
19. 5. 2017 Seminář s úspěšným reformátorem nizozemského vysokoškolského systému a bývalým tamním ministrem školství - prof. Jo Ritzenem.
Platy českých učitelů zůstávají velmi nízké
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Krátká studie | Září 2016
Tato studie ukazuje, že navyšování učitelských platů i v roce 2015 stěží drželo krok s růstem platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejného a soukromého sektoru. Nepříznivá relativní platová situace českých učitelů se tak za posledních deset let v podstatě nezměnila.
Učení mučení aneb škola hrou? Srovnání obliby školy a matematiky pohledem mezinárodního šetření
Miroslava Federičová, Daniel Münich
Krátká studie 5 | Červen 2014
V této studii analyzujeme oblíbenost školy a učení se matematice mezi žáky 4., 8., 9. a 10. ročníků v evropských zemích a to na základě šetření TIMSS a PISA. Ve srovnávací analýze se zaměřujeme na případ ČR, jejíž žáci vykazují abnormálně nízkou oblibu školy a učení se matematice. Identifikujeme asociace mezi oblibou a charakteristikami žáků, učitelů a škol.
Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012
Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 10 | Prosinec 2013
Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003. V této studii kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu České republiky v horizontu příštích 80 let.
Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti
Daniel Münich, Jan Straka
Krátká studie 5 | Září 2012
V této krátké studii prezentujeme v ČR dosud neznámé ukazatele dokladující velmi nízkou platovou atraktivnost učitelské profese a velmi nízký zájem o učitelskou profesi mezi mladými talentovanými lidmi.