Témata
Autoři
- Bajgar Matěj
- Baránek Bruno
- Bartoš Vojtěch
- Bartušek, Daniel
- Bičáková Alena
- Boháček Radim
- Bouchal, Petr
- Bryndová Lucie
- Doleželová Pavla
- Dušek Libor
- Federičová Miroslava
- Geys Benny
- Grossmann Jakub
- Hanousek Jan
- Hrendash Taras
- Jann Ole
- Janský Petr
- Jurajda Štěpán
- Kalíšková Klára
- Kolář Daniel
- Korbel Václav
- Kořínek Otakar
- Kozubek Stanislav
- Krajčová Jana
- Macháček Vít
- Münich Daniel
- Ostrý Michal
- Palguta Ján
- Pertold Filip
- Pertold-Gebicka Barbara
- Protivínský Tomáš
- Pytliková Mariola
- Šatava Jiří
- Ščasný Milan
- Schneider Ondřej
- Semerák Vilém
- Sidorkin Oleg
- Škoda Samuel
- Šlegerová Lenka
- Smolka Vladimír
- Šoltés Michal
- Srholec Martin
- Švejnar Jan
- Titl Vítězslav
- Zapletalová Lucie
- Zvěřinová Iva
Vzdělávání a školství
Co (ne)čekat od letošních přijímaček?
1. 2. 2024 Jak nejlépe párovat žáky a školy v přijímacím řízení? Které algoritmy párování jsou efektivní, respektují preference žáků a zajišťují spravedlnost přijímaček? Podívejte se na nový díl IDEA Talks s Danielem Münichem.
Přijímačky na střední školy: alternativní algoritmy
20. 10. 2023 Nová studie „Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?“ analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Studie prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky. Které algoritmy jsou efektivní, respektují preference žáků a zvyšují spravedlnost přijímacího řízení?
Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Září 2023
Tato studie analyzuje vývoj úrovně a struktury platů českých učitelů.
Platy učitelů v roce 2022
4. 9. 2023 Nová studie „Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět“ analyzuje vývoj úrovně a struktury platů českých učitelů. Jaký je aktuální vývoj z pohledu dlouhodobé perspektivy a výhledy do budoucna?
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
29. 6. 2023 Nová studie „Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti" monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021. Jsou platy vedoucích pracovníků dostatečně motivující, aby zajistily dostatek zájemců a kvalitní vedení škol?
Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti
Václav Korbel, Daniel Münich, Vladimír Smolka
Červen 2023
Tato studie monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021.
Rozdíly nákladnosti vysokoškolského výzkumu mezi vědními oblastmi: Jak moc se liší od „KENů“ ve výuce?
Martin Srholec
Červen 2023
Tato studie zkoumá, nakolik se tzv. koeficienty ekonomické náročnosti (KENy), podle kterých se rozdělují dotace na vysokoškolskou výuku, liší od nákladnosti vysokoškolského výzkumu.
Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí
Václav Korbel
Únor 2023
Tato studie shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí.
Pandemie a návratnost investic do vzdělávání dětí
16. 2. 2023 Nová studie "Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí" shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí. Změnila se očekávání rodičů a jak moc se podle nich vyplatí do vzdělávání investovat?
Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Srpen 2022
Tato studie nabízí podrobnou analýzu platových podmínek učitelů v České republice.
Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál?
31. 8. 2022 Nová studie nabízí podrobnou analýzu platových podmínek učitelů v České republice.
Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání
Václav Korbel
Studie 5 | 2022
Jedním ze dvou hlavních cílů národní Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ je proměna obsahu a způsobu výuky. Výsledky této studie naznačují, že vyučovací metody mohou ovlivňovat vzdělávací dráhy žáků.
Studie | Abstrakt | Záznam webináře | Grafika
IDEA Talks - 1. díl s Danielem Münichem
9. 11. 2021 Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.
Publikační výkonnost vědců podpořených granty GA ČR
26. 10. 2021 Přinášíme videozáznam semináře s představením nové publikace
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19
22. 10. 2021 Připomínáme naši dubnovou studii, která počítala neviditelné ztráty způsobené školní výlukou
Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: Rekonstrukce systému nutná
Daniel Münich, Otakar Kořínek
Studie 8 | 2021
Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.
Studie| Abstrakt | Senát 16.11.2021 | Grafika | IDEA Talks 2022 | IDEA Talks 2024
Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí
Alena Bičáková, Klára Kalíšková, Lucie Zapletalová
Studie 6 | 2021
Děti, které nastoupily po reformě rodičovského příspěvku z roku 1995 do mateřské školy až po čtvrtých narozeninách, byly ve studiu a v práci méně úspěšné než ty, které zůstaly ve výlučně domácí péči jen do tří let.
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát
Ole Jann, Daniel Münich, Lucie Zapletalová
Studie 2 | 2021
Studie na základě kvantifikovaných odhadů dopadů na vzdělanost a předpokladů ohledně pravděpodobných hodnot klíčových parametrů vyčísluje dopad jednoho týdne absolutní výluky školní výuky. Studii doplňuje Kalkulačka odhadu finančních ztrát způsobených výlukou prezenční výuky.
Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím
Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 1 | 2021
Česká republika má historicky silnou větev učňovského vzdělávání, do které každý rok vstupuje okolo 30 % žáků prvního ročníku středního vzdělávání. Často se debatuje, jak velký podíl žáků má studovat v učňovském vzdělávání, ale méně se zkoumá, jací žáci o něj mají zájem a jak se jejich složení mění v čase. Tato studie mapuje tyto fenomény.
Studie | Abstrakt
Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice
Jana Krajčová, Daniel Münich
Studie 8 | 2020
Ve studii formou projekcí kvantifikujeme hypotetické dopady scénářů kvalitnějšího vzdělání poskytnutého nedostatečně gramotným patnáctiletým žákům na dlouhodobý růst české ekonomiky v budoucích dekádách. Naše projekce nejsou predikcemi budoucího vývoje, ale hypotetickými trajektoriemi možného budoucího vývoje na základě současných vědeckých poznatků o kauzálních vztazích mezi úrovní vzdělanosti a ekonomickým růstem.
Platy učitelů v roce 2019: Blýská se na lepší časy?
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Studie 3 | 2020
Relativní úroveň učitelských platů vůči ostatím vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům je v Česku dlouhodobě nízká. Ta ale určuje atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Tato studie je založena na národních údajích za rok 2019. Průměrný plat učitelů základních škol v roce 2019 dosáhl 123,5 % průměrného platu v ekonomice, oproti 114,3 % v roce 2018.
Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
Miroslava Federičová, Václav Korbel
IDEA anti COVID-19 # 18
Školy byly kvůli pandemii covid-19 uzavřeny 11. března 2020 a od té doby byly nuceny přejít na výuku na dálku. Tyto nové okolnosti mohou, kromě jiného, ještě více prohloubit již tak značné nerovnosti ve vzdělávání, které v Česku patří k nejvyšším v Evropě. Ve studii se proto zaměřujeme na různé faktory, které by mohly ovlivnit průběh aktuální výuky na dálku a dopady na sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání v Česku.
Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno
Miroslava Federičová
Studie 12 | 2019
V této studii dokumentujeme, že v Česku se na úrovni vedení základních škol střetává několik extrémů: (i) školy mají velmi vysokou autonomii, (ii) administrativní zátěž ředitelů škol je velmi vysoká, (iii) noví ředitelé nejsou na novou profesi v průměru dostatečně připraveni, (iv) platové ohodnocení práce ředitele je nízké a nedostatečně atraktivní a (v) velmi vysoký počet malých škol vyžaduje vysoké počty ředitelů.
Platy českých učitelů: nová naděje
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Studie 9 | 2019
Česko na své regionální školství vydává zhruba o třetinu menší podíl HDP, než je ve vyspělých zemích běžné. Současný růst platů učitelů jen stěží kopíruje růst platů v ekonomice. Pokud by měl být průměrný plat českých učitelů v poměru k platům vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v Česku v roce 2018 srovnatelný s průměrem zemí EU, musel by dosahovat úrovně zhruba 53 000 Kč, a nikoliv pouhých 36 000 Kč.
Tisková konference o kvalitě práce učitelů
12. 6. 2019 Co Česku přinese investice do vyšší kvality práce učitelů? Na to odpověděla tisková konference IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR, Učitele naživo a Nadace České spořitelny.
Family Environment during Childhood and Educational Gender Gap
20. 5. 2019 | Videozáznam semináře s profesorkou Shelly Lundberg (University of California) o tom, jak rodinné prostředí ovlivňuje chování adolescentů a jejich vzdělávací výsledky
Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky
Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 5 | Květen 2019
5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.
Zatížení školními domácími úkoly v České republice a srovnání se světem
Václav Korbel, Daniel Münich
Studie 3 | Duben 2019
Empirická studie ukazuje, že zatížení českých žáků domácími úkoly je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Výzkum byl založen na datech z mezinárodních šetření TIMSS mezi žáky 4. a 8. tříd v přírodovědných předmětech a matematice. Ve 4. třídách stráví čeští žáci nad DÚ v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, což je pod průměrem zúčastněných zemí.
Dopady známek na vysvědčení na životní rozhodnutí žáků
Miroslava Federičová
Studie 1 | Únor 2019
Každoročně se na osmiletá gymnázia hlásí zhruba 14 % žáků 5. ročníku základních škol. Mezi přihlášenými je 53 % dívek oproti chlapcům a stejný poměr je i přijat. Tyto rozdíly mezi chlapci a dívkami se v případě pozdějších přechodů na šestiletá a čtyřletá gymnázia dále zvyšují. Tato studie se ale zabývá pouze přechodem na gymnázia osmiletá.
Co s námi bude? Vzdělání budoucnosti
1. 2. 2019 | Videorozhovor pro Akademii věd České republiky s Danielem Münichem o tom, jak se mění a promění vzdělávací systém vzhledem k extrémní rychlosti vývoje technologií.
On the Mysteries of the Swiss Dual Vocational Education and Training: What the Czech Republic Can Learn
13. 12. 2018 | Videozáznam semináře a panelové diskuse IDEA pořádané ve spolupráci se Švýcarským velvyslanectvím v České republice o odborném vzdělávání ve Švýcarsku s profesorkou Ursulou Renold KOF Swiss Economic Institute
How do we raise the quality of school leadership?
11. 12. 2018 | Videozáznam semináře s profesorem Stevenem Rivkinem (University of Illinois at Chicago) o zvyšování kvality ředitelů škol
The Future of Automation and Its Implications for Educational System
12. 11. 2018 | Videozáznam semináře s profesorem Harry A. Patrinosem ze Světové banky o automatizaci a jejím vlivu na vzdělávací systémy
Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání
Jana Krajčová, Daniel Münich
Studie 10 | Září 2018
Tato studie mapuje úroveň a rozdíly v intelektuálních dovednostech národních populací a jejich učitelů. Nabízí tak detailní náhled na problematiku výběrovosti do učitelské profese, a to jak v mezinárodním, tak mezigeneračním srovnání.
O lidech se základním vzděláním a jak si vedou na českém trhu práce
22. 5. 2018 | Videozáznam konference a výstupy výzkumu IDEA, který se zabýval postavením lidí se základním vzděláním na českém trhu práce.
Dopady vzdělávacích metod na výsledky a sociálně-emoční schopnosti žáků: klasika vs. moderna
Václav Korbel, Michal Paulus
Studie 16 | Listopad 2017
Studie na datech z 8. tříd v ČR ukazuje, že moderní výukové metody přispívajú k rozvoji sociálně-emočních schopností a zároveň nemají negativní vliv na výsledky žáků v testovaných předmetech. Klasické vzdělávací přístupy sociálně-emoční schopnosti nerozvíjí.
Videospot IDEA PRO VOLBY 2017: Platy Učitelů
1. 9. 2017 IDEA připravila v rámci speciálního projektu IDEA PRO VOLBY 2017 několik krátkých videospotů na stěžejní témata. #PtejteSePolitiků
IDEA PRO VOLBY 2017. Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
Daniel Münich
Studie 10 | Červen 2017
Průměrné platy českých učitelů na základních školách jsou v relaci k průměrným platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců nejnižší ze všech zemí EU a OECD.
The New Economics of Higher Education
19. 5. 2017 Seminář s úspěšným reformátorem nizozemského vysokoškolského systému a bývalým tamním ministrem školství - prof. Jo Ritzenem.
Platy českých učitelů zůstávají velmi nízké
Daniel Münich, Vladimír Smolka
Krátká studie | Září 2016
Tato studie ukazuje, že navyšování učitelských platů i v roce 2015 stěží drželo krok s růstem platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejného a soukromého sektoru. Nepříznivá relativní platová situace českých učitelů se tak za posledních deset let v podstatě nezměnila.
Učení mučení aneb škola hrou? Srovnání obliby školy a matematiky pohledem mezinárodního šetření
Miroslava Federičová, Daniel Münich
Krátká studie 5 | Červen 2014
V této studii analyzujeme oblíbenost školy a učení se matematice mezi žáky 4., 8., 9. a 10. ročníků v evropských zemích a to na základě šetření TIMSS a PISA. Ve srovnávací analýze se zaměřujeme na případ ČR, jejíž žáci vykazují abnormálně nízkou oblibu školy a učení se matematice. Identifikujeme asociace mezi oblibou a charakteristikami žáků, učitelů a škol.
Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012
Daniel Münich, Tomáš Protivínský
Studie 10 | Prosinec 2013
Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003. V této studii kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu České republiky v horizontu příštích 80 let.
Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti
Daniel Münich, Jan Straka
Krátká studie 5 | Září 2012
V této krátké studii prezentujeme v ČR dosud neznámé ukazatele dokladující velmi nízkou platovou atraktivnost učitelské profese a velmi nízký zájem o učitelskou profesi mezi mladými talentovanými lidmi.