Vzdělávání a školství

Co (ne)čekat od letošních přijímaček?

1. 2. 2024  Jak nejlépe párovat žáky a školy v přijímacím řízení? Které algoritmy párování jsou efektivní, respektují preference žáků a zajišťují spravedlnost přijímaček?  Podívejte se na nový díl IDEA Talks s Danielem Münichem.

Přijímačky na střední školy: alternativní algoritmy

20. 10. 2023 Nová studie „Přijímačky na střední školy: promyšlený mechanismus nebo velká národní loterie?“ analyzuje plánované změny přijímacího řízení na střední školy. Studie prezentuje alternativní algoritmy přiřazující uchazeče podle výsledků ke školám a vysvětluje jejich silné a slabé stránky. Které algoritmy jsou efektivní, respektují preference žáků a zvyšují spravedlnost přijímacího řízení?  

Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Září 2023

Tato studie analyzuje vývoj úrovně a struktury platů českých učitelů.

Studie | Abstract CZ/EN | IDEA Talks

Platy učitelů v roce 2022

4. 9. 2023 Nová studie „Platy učitelů v roce 2022 a výhled: cesta z propasti a zase zpět“ analyzuje vývoj úrovně a struktury platů českých učitelů. Jaký je aktuální vývoj z pohledu dlouhodobé perspektivy a výhledy do budoucna? 

Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti

29. 6. 2023 Nová studie „Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti" monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021. Jsou platy vedoucích pracovníků dostatečně motivující, aby zajistily dostatek zájemců a kvalitní vedení škol?

Platy ředitelů škol: dlouho ve stínu pozornosti

Václav Korbel, Daniel Münich, Vladimír Smolka

Červen 2023

Tato studie monitoruje výši a strukturu platů ředitelů a jejich zástupců na českých základních školách v letech 2017 až 2021.

Studie | Abstrakt CZ/EN | IDEA Talks

Rozdíly nákladnosti vysokoškolského výzkumu mezi vědními oblastmi: Jak moc se liší od „KENů“ ve výuce?

Martin Srholec

Červen 2023

Tato studie zkoumá, nakolik se tzv. koeficienty ekonomické náročnosti (KENy), podle kterých se rozdělují dotace na vysokoškolskou výuku, liší od nákladnosti vysokoškolského výzkumu.

Studie | Abstrakt CZ/EN | IDEA Talks

Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí

Václav Korbel

Únor 2023

Tato studie shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí.

Studie| Abstrakt CZ/EN | IDEA Talks

Pandemie a návratnost investic do vzdělávání dětí

16. 2. 2023 Nová studie "Pandemie a očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání dětí" shrnuje dopady výluky prezenční výuky ve školách na očekávání rodičů týkající se návratnosti jejich finančních a časových investic do vzdělávání dětí. Změnila se očekávání rodičů a jak moc se podle nich vyplatí do vzdělávání investovat?

Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Srpen 2022

Tato studie nabízí podrobnou analýzu platových podmínek učitelů v České republice.

Studie | Abstrakt | IDEA Talks

Platy učitelů v roce 2021: vrchol dosažen a co dál?

31. 8. 2022 Nová studie nabízí podrobnou analýzu platových podmínek učitelů v České republice.

Odchody z učitelské profese

Miroslava Federičová, Filip Pertold

Studie 6 | 2022

Studie shrnuje zjištění původního empirického výzkumu dlouhodobých trendů v opouštění učitelské profese v evropských regionech včetně České republiky.

Studie | Abstrakt | Grafika

Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání

Václav Korbel

Studie 5 | 2022

Jedním ze dvou hlavních cílů národní Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ je proměna obsahu a způsobu výuky. Výsledky této studie naznačují, že vyučovací metody mohou ovlivňovat vzdělávací dráhy žáků.

Studie | Abstrakt | Záznam webináře | Grafika

IDEA Talks - 1. díl s Danielem Münichem

9. 11. 2021 Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.

Publikační výkonnost vědců podpořených granty GA ČR

26. 10. 2021 Přinášíme videozáznam semináře s představením nové publikace

Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19

22. 10. 2021 Připomínáme naši dubnovou studii, která počítala neviditelné ztráty způsobené školní výlukou

Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: Rekonstrukce systému nutná

Daniel Münich, Otakar Kořínek

Studie 8 | 2021

Objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálně-ekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká.

Studie| AbstraktSenát 16.11.2021 | Grafika | IDEA Talks 2022 | IDEA Talks 2024

Platy učitelů v roce 2020: Usne Česko na vavřínech?

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 7 | 2021

Úroveň učitelských platů spoluurčuje dlouhodobou atraktivitu učitelské profese. Ta ovlivňuje zájem o profesi v řadách současných i potenciálních učitelů, kteří se na profesi připravují nebo teprve připravovat budou.

Studie | Abstrakt

 

Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí

Alena Bičáková, Klára Kalíšková, Lucie Zapletalová

Studie 6 | 2021

Děti, které nastoupily po reformě rodičovského příspěvku z roku 1995 do mateřské školy až po čtvrtých narozeninách, byly ve studiu a v práci méně úspěšné než ty, které zůstaly ve výlučně domácí péči jen do tří let.

Studie| Abstrakt | Video AV ČR | Vy se ptáte

Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát

Ole Jann, Daniel Münich, Lucie Zapletalová

Studie 2 | 2021

Studie na základě kvantifikovaných odhadů dopadů na vzdělanost a předpokladů ohledně pravděpodobných hodnot klíčových parametrů vyčísluje dopad jednoho týdne absolutní výluky školní výuky. Studii doplňuje Kalkulačka odhadu finančních ztrát způsobených výlukou prezenční výuky.

Studie | Abstrakt

Společenský status učňovského vzdělávání v České republice: vývoj posledních 15 let a srovnání se zahraničím

Václav Korbel, Daniel Münich

Studie 1 | 2021

Česká republika má historicky silnou větev učňovského vzdělávání, do které každý rok vstupuje okolo 30 % žáků prvního ročníku středního vzdělávání. Často se debatuje, jak velký podíl žáků má studovat v učňovském vzdělávání, ale méně se zkoumá, jací žáci o něj mají zájem a jak se jejich složení mění v čase. Tato studie mapuje tyto fenomény.

Studie | Abstrakt

Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice

Jana Krajčová, Daniel Münich

Studie 8 | 2020

Ve studii formou projekcí kvantifikujeme hypotetické dopady scénářů kvalitnějšího vzdělání poskytnutého nedostatečně gramotným patnáctiletým žákům na dlouhodobý růst české ekonomiky v budoucích dekádách. Naše projekce nejsou predikcemi budoucího vývoje, ale hypotetickými trajektoriemi možného budoucího vývoje na základě současných vědeckých poznatků o kauzálních vztazích mezi úrovní vzdělanosti a ekonomickým růstem.

Studie | Abstrakt

Platy učitelů v roce 2019: Blýská se na lepší časy?

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 3 | 2020

Relativní úroveň učitelských platů vůči ostatím vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům je v Česku dlouhodobě nízká. Ta ale určuje atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Tato studie je založena na národních údajích za rok 2019. Průměrný plat učitelů základních škol v roce 2019 dosáhl 123,5 % průměrného platu v ekonomice, oproti 114,3 % v roce 2018.

Studie | Abstrakt

Pandemie covid-19 a sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání

Miroslava Federičová, Václav Korbel

IDEA anti COVID-19 # 18

Školy byly kvůli pandemii covid-19 uzavřeny 11. března 2020 a od té doby byly nuceny přejít na výuku na dálku. Tyto nové okolnosti mohou, kromě jiného, ještě více prohloubit již tak značné nerovnosti ve vzdělávání, které v Česku patří k nejvyšším v Evropě. Ve studii se proto zaměřujeme na různé faktory, které by mohly ovlivnit průběh aktuální výuky na dálku a dopady na sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání v Česku.

Studie

 

Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno

Miroslava Federičová

Studie 12 | 2019

V této studii dokumentujeme, že v Česku se na úrovni vedení základních škol střetává několik extrémů: (i) školy mají velmi vysokou autonomii, (ii) administrativní zátěž ředitelů škol je velmi vysoká, (iii) noví ředitelé nejsou na novou profesi v průměru dostatečně připraveni, (iv) platové ohodnocení práce ředitele je nízké a nedostatečně atraktivní a (v) velmi vysoký počet malých škol vyžaduje vysoké počty ředitelů.

Studie, Abstrakt

Platy českých učitelů: nová naděje

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 9 | 2019

Česko na své regionální školství vydává zhruba o třetinu menší podíl HDP, než je ve vyspělých zemích běžné. Současný růst platů učitelů jen stěží kopíruje růst platů v ekonomice. Pokud by měl být průměrný plat českých učitelů v poměru k platům vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v Česku v roce 2018 srovnatelný s průměrem zemí EU, musel by dosahovat úrovně zhruba 53 000 Kč, a nikoliv pouhých 36 000 Kč.

Studie, Abstrakt

Tisková konference o kvalitě práce učitelů

12. 6. 2019 Co Česku přinese investice do vyšší kvality práce učitelů? Na to odpověděla tisková konference IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR, Učitele naživo a Nadace České spořitelny.

Family Environment during Childhood and Educational Gender Gap

20. 5. 2019 | Videozáznam semináře s profesorkou Shelly Lundberg (University of California) o tom, jak rodinné prostředí ovlivňuje chování adolescentů a jejich vzdělávací výsledky

Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky

Jana Krajčová, Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 5 | Květen 2019

5,5 násobek dnešního HDP. Studie think-tanku IDEA vyčísluje, co by mohly v dlouhodobějším horizontu Česku přinést investice do vyšší kvality práce učitelů. Pokud by do této kvality Česká republika začala více investovat, mohla by v horizontu 80 let dosáhnout ekonomické úrovně Německa.

Studie,Abstrakt

Zatížení školními domácími úkoly v České republice a srovnání se světem

Václav Korbel, Daniel Münich

Studie 3 | Duben 2019

Empirická studie ukazuje, že zatížení českých žáků domácími úkoly je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Výzkum byl založen na datech z mezinárodních šetření TIMSS mezi žáky 4. a 8. tříd v přírodovědných předmětech a matematice. Ve 4. třídách stráví čeští žáci nad DÚ v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, což je pod průměrem zúčastněných zemí.

StudieAbstrakt

Dopady známek na vysvědčení na životní rozhodnutí žáků

Miroslava Federičová

Studie 1 | Únor 2019

Každoročně se na osmiletá gymnázia hlásí zhruba 14 % žáků 5. ročníku základních škol. Mezi přihlášenými je 53 % dívek oproti chlapcům a stejný poměr je i přijat. Tyto rozdíly mezi chlapci a dívkami se v případě pozdějších přechodů na šestiletá a čtyřletá gymnázia dále zvyšují. Tato studie se ale zabývá pouze přechodem na gymnázia osmiletá.

Studie,Abstrakt

Co s námi bude? Vzdělání budoucnosti

1. 2. 2019 | Videorozhovor pro Akademii věd České republiky s Danielem Münichem o tom, jak se mění a promění vzdělávací systém vzhledem k extrémní rychlosti vývoje technologií.

On the Mysteries of the Swiss Dual Vocational Education and Training: What the Czech Republic Can Learn

13. 12. 2018 | Videozáznam semináře a panelové diskuse IDEA pořádané ve spolupráci se Švýcarským velvyslanectvím v České republice o odborném vzdělávání ve Švýcarsku s profesorkou Ursulou Renold KOF Swiss Economic Institute

How do we raise the quality of school leadership?

11. 12. 2018 | Videozáznam semináře s profesorem Stevenem Rivkinem (University of Illinois at Chicago) o zvyšování kvality ředitelů škol

The Future of Automation and Its Implications for Educational System

12. 11. 2018 | Videozáznam semináře s profesorem Harry A. Patrinosem ze Světové banky o automatizaci a jejím vlivu na vzdělávací systémy

Intelektuální dovednosti českých učitelů v mezinárodním a generačním srovnání

Jana Krajčová, Daniel Münich

Studie 10 | Září 2018

Tato studie mapuje úroveň a rozdíly v intelektuálních dovednostech národních populací a jejich učitelů. Nabízí tak detailní náhled na problematiku výběrovosti do učitelské profese, a to jak v mezinárodním, tak mezigeneračním srovnání.

StudieAbstrakt

Vyšší platy učitelů: sliby, sliby, sliby

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 5 | Červen 2018

Mezinárodní srovnání ukazují, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, patří dlouhodobě k nejnižším mezi ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi.

Studie, Abstrakt

O lidech se základním vzděláním a jak si vedou na českém trhu práce

22. 5. 2018 | Videozáznam konference a výstupy výzkumu IDEA, který se zabýval postavením lidí se základním vzděláním na českém trhu práce.

Co skrývají známky na vysvědčení?

Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 1 | Leden 2018

Dívky v 9. ročníku ZŠ dosahují lepších známek než chlapci. V anonymně vyhodnocených testech na přijímacích skouškách na střední školy však zaostávají za chlapci v matematice.

Studie, Abstrakt

Dopady vzdělávacích metod na výsledky a sociálně-emoční schopnosti žáků: klasika vs. moderna

Václav Korbel, Michal Paulus

Studie 16 | Listopad 2017

Studie na datech z 8. tříd v ČR ukazuje, že moderní výukové metody přispívajú k rozvoji sociálně-emočních schopností a zároveň nemají negativní vliv na výsledky žáků v testovaných předmetech. Klasické vzdělávací přístupy sociálně-emoční schopnosti nerozvíjí.

Studie, Abstrakt

IDEA PRO VOLBY 2017. Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor

Daniel Münich

Studie 13 | Září 2017

Studie mapuje a rozebírá, do jaké míry volební programy významnějších politických subjektů pro volby do Poslanecké sněmovny 2017 poskytují odpovědi na klíčové otázky týkající se platů a dalších podmínek učitelů.

Studie, Abstrakt

Videospot IDEA PRO VOLBY 2017: Platy Učitelů

1. 9. 2017 IDEA připravila v rámci speciálního projektu IDEA PRO VOLBY 2017 několik krátkých videospotů na stěžejní témata. #PtejteSePolitiků

IDEA PRO VOLBY 2017. Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření

Daniel Münich

Studie 10 | Červen 2017

Průměrné platy českých učitelů na základních školách jsou v relaci k průměrným platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců nejnižší ze všech zemí EU a OECD.

Studie, AbstraktInteraktivní aplikace

The New Economics of Higher Education

19. 5. 2017 Seminář s úspěšným reformátorem nizozemského vysokoškolského systému a bývalým tamním ministrem školství - prof. Jo Ritzenem.

Platy českých učitelů zůstávají velmi nízké

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Krátká studie | Září 2016

Tato studie ukazuje, že navyšování učitelských platů i v roce 2015 stěží drželo krok s růstem platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejného a soukromého sektoru. Nepříznivá relativní platová situace českých učitelů se tak za posledních deset let v podstatě nezměnila.

Studie, Abstrakt

Sebedůvěra třídy a soutěž spolužáků o osmiletá gymnázia

Miroslava Federičová, Filip Pertold, Michael L. Smith

Studie 6 | Duben 2016

Tato analáza na datech z unikátního šetření ve školách ukazuje, že přítomnost spolužáků hlásících se na gymnázium má negativní dopad na sebedůvěru ostatních žáků.

StudieAbstrakt

Platy učitelů českých základních škol: setrvale nízké a neatraktivní

Daniel Münich, Mária Perignáthová, Lucie Zapletalová, Vladimír Smolka

Studie 4 | Září 2015

Platy učitelů českých základních veřejných škol v relativním srovnání s platy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců patří dlouhodobě k nejnižším mezi třicítkou nejrozvinutějších zemí světa.

Studie, Abstrakt

Učení mučení aneb škola hrou? Srovnání obliby školy a matematiky pohledem mezinárodního šetření

Miroslava Federičová, Daniel Münich

Krátká studie 5 | Červen 2014

V této studii analyzujeme oblíbenost školy a učení se matematice mezi žáky 4., 8., 9. a 10. ročníků v evropských zemích a to na základě šetření TIMSS a PISA. Ve srovnávací analýze se zaměřujeme na případ ČR, jejíž žáci vykazují abnormálně nízkou oblibu školy a učení se matematice. Identifikujeme asociace mezi oblibou a charakteristikami žáků, učitelů a škol.

Krátká studie, Discussion paper

Příprava na osmiletá gymnázia: velká žákovská steeplechase

Miroslava Federičová, Daniel Münich

Studie 2 | Březen 2014

V této krátké studii empiricky dokumentujeme fenomén intenzivní přípravy na přijímací zkoušky na osmileté gymnázia.

Studie, Abstrakt

Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012

Daniel Münich, Tomáš Protivínský

Studie 10 | Prosinec 2013

Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003. V této studii kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu České republiky v horizontu příštích 80 let.

StudieAbstrakt

Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti

Daniel Münich, Jan Straka

Krátká studie 5 | Září 2012

V této krátké studii prezentujeme v ČR dosud neznámé ukazatele dokladující velmi nízkou platovou atraktivnost učitelské profese a velmi nízký zájem o učitelskou profesi mezi mladými talentovanými lidmi.

Krátká studie, Abstrakt

Dopad vzdělanosti na dlouhodobý hospodářský růst a deficity důchodového systému

Daniel Münich, Peter Ondko, Jan Straka

Studie 2 | Červen 2012

V této studii kvantifikujeme dopady zvýšení vzdělanosti na dlouhodobé tempo hospodářského růstu ČR a na deficity důchodového systému využitím metodologie studie autorů Hanusheka a Woessmanna (2010).

Studie, Abstrakt

IDEA Zpravodaj